Home
Belépés : RSS : Twitter : Facebook

Az open source szerepe az oktatásban

Az ingyenes, nyílt és szabad szoftverek nagy hangsúlyt kapnak a médiában és szoftveriparban. Ezek az információs és kommunikációs technológiák egyre nagyobb szerepet töltenek be minden területen. Egy területen pedig nagy eredmények és sikerek érhetők el, ha megfelelően használják.

Ez a terület pedig nem más, mint az oktatás. Sok ország egyre komolyabban nyit a nyílt forráskód felé, akár erre vonatkozó szabályozásokat is bevezetnek országos szinten. A nyílt forráskódú megoldások alkalmazását megfelelő választásnak tartják a legtöbb helyen új gépparkok kialakításakor, vagy régiek felújításakor, mert így komoly összegeket spórolnak a licenceken, a szoftverek pedig kielégítik azokat az igényeket, amelyeket az új laborok támasztanak.

Még ennél is több lehetőség van az oktatás infokommunikációs eszközökkel  való támogatásában. Téves irány, ha azért vezetnek be információs és kommunikációs szoftvereket, hogy az bármi módon helyettesítse a tanár-diák oktatási viszonyt. Azonban a már bevált oktatási struktúra mellett megjelenő információs és kommunikációs technológiák, szolgáltatások jelentősen tudják emelni az azokat bevezető oktatási intézményekben az oktatás színvonalát.

A legfontosabb ilyen megoldások bevezetésekor, hogy olyan digitális környezetet teremtsenek, amely javítja az oktatás minőségét és kiterjeszti a fejlesztés, tájékozódás lehetőségeit a legkülönbözőbb területeken. Ide értendőek az interaktív tevékenységek, olyan digitális könyvtárak, amelyek megfelelő tudásbázissal rendelkeznek, és az a kreatív munka, amit a diákok illetve tanáraik végezhetnek. Az egyéni alkotás ugyanis nagy fontos az oktatásban mind a diákokat, mind pedig a tanárokat tekintve.

Ezek a megoldások tehát nem váltják fel a hagyományos diák-tanár oktatási struktúrát, hanem egy új kontextusba helyezi azt azzal, hogy a tanár szerepét némiképp módosítja. A tanár már nem csak a tudás közvetítője, hanem mozgatórugója is a tudáson alapuló összegzésnek, valamint elősegítője a kutatásnak, kreativitásnak, felfedezésnek a diákok körében.

A nyílt forráskódú megoldások lehetővé teszik azt, hogy a kreativitás és elosztott tudás beépüljön az oktatásba. Számos fejlesztő és támogató munkálkodik a nyílt forrású megoldások tökéletesítésén, amivel még több embert vonnak be aktuális és magas minőségű szoftverek fejlesztésébe. Az újrafelhasználhatóság is előny, hiszen nem kell újra „feltalálni a kereket”, azaz a már létező megoldások könnyen beépíthetőek egy új projektbe, ezzel csökken a fejlesztési idő és komolyabb, érdekesebb projektek indulhatnak, a felhasználók pedig fókuszálhatnak a fejlesztésekre.

A lokalizálhatóság és testreszabhatóság pedig még több lehetőséget kínál például helyi, specifikus alkalmazások létrehozásához. Végül egy olyan világszintű tudásmegosztás alakul ki, amely a legkomolyabb tudásbázissal rendelkezik és világszerte bárki számára könnyen, nyíltan elérhetővé válik. A nyílt forráskódú alkalmazások és szemlélet tehát a legalkalmasabbnak tűnik arra, hogy az oktatást fejlessze.

Várjuk véleményed